vrijdag 21 september 2018

Uitspraken

Sinds een tweetal maanden zijn we een tweetal peuters rijker. Met vier kinderen en een aantal neefjes en nichtje die regelmatig hier zijn hebben we de leeftijd al een aantal keer meegemaakt. Toch blijft het apart wanneer je weer in de situatie zit. Grenzen die duidelijk opgezocht worden en waarbij geprobeerd wordt om die zover mogelijk op te rekken. Constant gekwebbel alleen om het kwebbelen.  Als je dan denkt dat het fijn is als het even stil is, heb je het mis. Stilte is zeer verdacht. En uitspraken waarvan je denkt waar halen ze het vandaan.

Om een situatie te schetsen. Op een morgen waarbij heel veel gekletst werd en ik op een gegeven moment toch naar bedtijd aan het verlangen was en even stilte, werd opeens de vraag gesteld: "Mama, mag ik wat zeggen.".

Een paar dagen later zaten we aan tafel. Er werd gepraat over de dag en iedereen was aan het eten. Op een gegeven moment zegt een van de twee kleine ukken: "Papa heeft een baby in de buik van mama gestopt." Nou, met vier kinderen en een tweetal pleegkinderen erbij is ons gezin echt compleet. En waar ze het vandaan heeft gehaald, geen idee.

Heel mooi was toen mijn neefje (zelfde leeftijd) er was. Hij noemt de twee ukken hetzelfde tot grote ergernis van hen. Op een gegeven moment was het weer zover. Hij riep een van de twee bij de verkeerde naam. Waarop ik zei: "H. dat is R. en niet K.". Zijn reactie daarop was: "O, K. ben jij R.?" Ik kwam niet meer bij van het lachen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten