donderdag 4 oktober 2018

Uitspraken, moestuin en meer

En de gezellige drukte gaat gewoon door. Af en toe leef ik dag voor dag, maar het blijft bovenverwachting goed gaan met zes kinderen.

De grappige uitspraken blijven komen. Zoals een ukkepuk die bij mijn dochter op schoot zat en naar haar tanden keek. "He, waarom heb je strikjes op je tanden?"... (Ze heeft een beugel.)
Soms is het grappig en vermoeiend tegelijk. Wist je dat je een gesprek van 10 minuten kunt houden over wat je 's avonds gaat eten, bv ragout. En dat ze dan naar de andere kinderen gaan en vol enthousiasme zeggen dat we frietjes gaan eten...
Of één vraagt of ze televisie mag kijken waarop ik zeg dat ik er nog even moet nadenken, maar dat ze er niet meer om moeten vragen. De ander die er naast zit, vraagt daarop of ze televisie mag kijken. En daarna mijn neefje nog. Geen televisie die dag dus.
Achteraf is het heel grappig, maar soms....

De moestuin heeft zijn beste tijd gehad en ik moet zeggen dat we daar even wat minder tijd voor hebben. Met de droogte is het ook wat minder gegaan. Er is wel een watertank, maar geen tuinslang, dus elke dag minstens 25 gieters water gieten voor weken lang. Dan giet je alleen het hoog nodige (tenminste ik doe dat). Gelukkig was er wel wat oogst.


In de tuin was onverwachte oogst. Met het voeren van de kippen zijn kennelijk een paar pompoenpitten langs het hok gevallen. Het resultaat was een pompoenplant door de kamperfoelie en extra 15 pompoenen naast de hoeveelheid uit de moestuin. 



Met dan ook nog een overvloed aan pruimen vond ik een heerlijk recept van Jamie Oliver.


Ik moest me over een drempel zetten, want het klonk in mijn oren niet fantastisch, maar het is echt erg lekker. Alle zes de kinderen vinden het lekker en dat wil heel wat zeggen.


Ondertussen is de hartjesdeken voor een van de ukkepukken klaar. Gelukkig maar, want de ander had al een deken en het begint echt al frisser te worden.


Hoewel het nog twee maanden duurt komt de kerstmarkt van ons dorp er ook weer aan. Meestal haak ik niet heel graag amigurumi. Tenminste het haken is leuk, maar het in elkaar zetten wat minder. Maar deze vond ik toch wel erg geslaagd.


Nu ga ik maar weer naar de ukkepukken, want ze zijn vandaag niet goed aan het spelen te krijgen. Al zal het wel een reactie zijn op mijn vermoeidheid. Meestal slapen ze goed, maar vannacht moest er een huilen omdat ze een vieze neus had, die helemaal schoon bleek te zijn...

2 opmerkingen:

  1. wat een gezellig drukke boel bij jou thuis.. heb zelf 5 kinderen groot gebracht en ben nu alleen thuis, mijn man woont in buitenland, maar soms is de stilte oorverdovend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me heel goed voorstellen. Van zo'n drukte naar stilte is een grote overgang!

      Verwijderen